Robogó és motor alkatrész webáruház
Robogó és motor alkatrészek
Robogó és motor alkatrész webáruház
  • Robogó és motor alkatrészek
    • Aprilia
    • Benelli
    • Derbi
    • Gilera
    • Honda
    • Keeway
    • Kymco
    • Malaguti
    • Motowell
    • Peugeot
    • Piaggio
    • Pocket Bike
    • Suzuki
    • Vespa
    • Yamaha - MBK
  • Alkatrész szerinti kereső
  • Gyártó szerinti kereső
  • Robogó Tuning - Javítás Blog
  1. Robogó Tuning - Javítás Blog
  1. Robogó Tuning - Javítás Blog
Vissza

Robogó membrán működése, cseréje.

Robogó membrán működés

Egy egyszerű, ám annál fontosabb alkatrész működését és kicserélésének lépéseit mutatjuk be. Sokan nem is gondolnák, hogy egy membrán mennyi bosszúságot tud okozni a robogó használójának.

Nehézkes hideg indítás, megnövekedett fogyasztás, nem megfelelő gáz reakció és még sorolhatnánk...

2018.02.26 20:27

 

Mik is a membrán részei:

A robogó membrán részei

 

A membránszelep feladata:

A robogó forgattyúsházába be kell engednie a karburátor felől érkező benzint és levegőt ÚGY, hogy a szívócsonkba való visszaáramlást nem teszi lehetővé.

 

A membránszelep működése:

Bár a robogó membránszelepe első ránézésre bonyolultnak tűnhet, valójában pofon egyszerű alkatrész. Nem túlzás azt állítani, hogy a robogó membránháza egy egyszerű bicikli pumpa! 

Ez az alkatrész egy egyirányú szelep, mely két teret elválaszt egymástól. Az egyik tér a robogó szívócsonkja, a másik tér a forgattyúsház, vagyis a motorblokk belseje.
Mivel a motorblokk felé néz, így befelé (a motor belsejébe) engedi az áramlást, kifelé (a karburátor felé) nem.

Képzeljük el azt, hogy a motorunk belsejében pontosan akkora a légköri nyomás, mint a külvilágban. Ilyenkor, mivel mindkét térben ugyanakkora a nyomás, nincs gázáramlás.

Egyszercsak elindul a dugattyú felfelé (a hengerfej felé), ilyenkor a blokkban szívó hatás képződik, és mivel a membránlap rugalmas, az kinyit, és szabad utat ad a karburátor felől érkező benzinnek és levegőnek. Ebben az esetben azt szeretjük, hogyha a membránház a befelé áramló keverék dolgát megkönnyíti, tehát időben nyit, és időben zár. Ez a folyamat mindaddig folytatódik, amíg a dugattyú el nem ér a felső holtpontig (a főtengelytől mért legtávolabbi pontig). Ilyenkor a blokkban ismét fellép az az állapot, amikor a külső légköri nyomás pontosan ugyanakkora, mint ami a motorunk belsejében van. Ekkor a membránlapok bezárnak.

Haladunk tovább, amikor is a dugattyú elkezd lefelé, a motor belseje felé mozogni. Ilyenkor, mikor a membránlap zárva van, a dugattyú lefelé mozog, a gáz pedig nem tud más irányba elszökni, ekkor a motor belsejében lévő gáz nyomása elkezd nőni. Ezt hívjuk elősűrítésnek, amikor is a motorban elősűrítjük azt a gázt, ami majd később a hengerbe bekerül. Ebben az esetben azt szeretjük, ha a membránlap teljesen elzár.

 

A membránszelep lehetséges hibái:

  1. Rosszul megválasztott membránlap okozta "belebegés". Sajnos a membránlapok nincsenek vezérelve, nem követik teljes mértékben a motorunk fordulatszám változásait, így a szívási ciklus alatt is néha-néha van, hogy bezárnak. A membránlapoknak elképesztő gyorsasággal kell "rezegniük", hogy lépést tartsanak a motor fordulatszámával. Ha például a motorunk legnagyobb fordulatszáma 6.000 fordulat percenként, akkor az azt jelenti, hogy a membránlapoknak is legalább 6.000 rezgést meg kell tenniük, azaz másodpercenként legalább 100-at! Ideális esetben a membránlapok pontosan annyiszor nyitnak és zárnak egy perc alatt, mint ahányszor a motorunk főtengelye körbefordul. Ilyenkor a legzavartalanabb az áramlás. Ha a membránlapunk erre nem képes, akár az anyaga, a hossza, vagy a vastagsága miatt, akkor a membránlapok pontatlanul működnek. Ezt nevezzük belebegésnek.
  2. Lap törés. Ilyenkor, ha a membránlapunk fémből van, az a motorba azonnal bejut és jelentős károkat okozhat a hengernek és a főtengely alkatrészeinek. Ha szénszálas vagy üvegszálas lapokat használunk, akkor elég egy új szett membránlapot beépíteni, valamint a motor belsejét benzinnel átöblíteni.
  3. Lapok végeinek lepattogása. Néha előfordul, hogy a régi, megfáradt membránlapok végei (amelyek a legnagyobb terhelést kapják élettartamuk során), egyszerűen elkezdenek lepattogni. Kicsi, néhány miliméteres lepattogások ezek, (úgy is szokták mondani, megrágta az egér ) ám a motor elősűrítés közben a szívócsőbe vissza tudja nyomni a blokkban lévő benzint és levegőt. Ez okozhat karburátor beállítási problémát, teljesítmény hiányt, többlet fogyasztást, légszűrőből csepegő üzemanyagot, stb...

Mikor érkezik el a membrán lapok vagy a komplett membrán ház cseréje?

  1. Az időközönkénti karbantartások alkalmával fordítsunk figyelmet erre az alkatrészre, ellenőrzése nem túl bonyolult.
  2. Egyes gyártmányok (tuning) esetében lehetőség van csupán a membán lapkák cseréjére, nem szükséges a házat kicserélni. Ezek minden esetben karbon vagy üvegszálból készülnek. Kivétel után azonnal szembe tűnik, ha a lapkák sérültek, elállnak a háztól. Ebben az esetben a lapkák csere érettek. Általában 2-2 keresztfejes csavar rögzíti a lapkákat, amit könnyedén ki tudunk cserélni.
  3. Gyári membránok esetében nincsen lehetőség csak a lapkák cseréjére. A legtöbb gyártó acél lapkával szereli a membránját. Ennek szemrevételezésekor hasonló képpen láthatjuk, hogy csere érett-e vagy sem. Bármi féle repedés, lapka elállás felfedezésekor cseréljük az alkatrészt, sok bosszúságtól és nagyobb kiadástól kímélhetjük meg magunkat.
  4. Sokszor tapasztalható, hogy robogóban gyári házra karbon lapokat szerelnek. Ezek a membránok csak igen ritka esetben működnek tökéletesen, ugyanis a rögzítő csavarok meghúzásakor a lapkák elnyílnap a háztól. Így tehát már nyugalmi állapotban sincsenek zárt állapotban.

A következőkben egy, a szervizünkben megvizsgált Motowell robogó membránjának ellenőrzését és cseréjét mutatjuk be, de az iránymutatásunk nem csak erre a típusra vonatkozik, a legtöbb típusnál hasonló képpen kell eljárni ellenőrzéskor.

Szerszám szükséglet:

  • Csavarhúzók
  • Krowa készlet bitfejekkel (esetünkben 8-10 dugó, 5-ös imbusz)
  • Cső szorító fogó

Első lépésben eltávolítjuk az ülést, a sisaktartóval együtt, így azonnal láthatóvá válik a karburátor és a szívócsonk is. Ahhoz, hogy a membránhoz hozzáférjünk - ami a szívócsonk alatt helyezkedik el - el kell távolítani a légszűrőt, a porlasztót és a szívócsonkot is. Meg lehet próbálni ezek eltávolítása nélkül is kiszerelni, de nem minden esetben lehet jól hozzá férni. Mi most biztosra mentünk és leszereltük őket.

Membrán csere     Membrán csere

A légszűrő eltávolítása után a benzincsövet kell lehúzni a karburátorról. Ügyeljünk rá, hogy a csőben lévő benzin ne folyjon rá a blokkra. Mi ezt elkerülvén, egy csőszorító fogót használtunk.

Membrán csere     Membrán csere

Következő lépésként levesszük a porlasztóról a vákuum és az olaj csövet. Jól látható, hogy az olajcsövön semmi féle lecsúszás elleni biztosítás nem volt. Ezt össze szereléskor mindenképpen pótolni kell.

Membrán csere     Membrán csere

Ahhoz, hogy a karburátort félre tudjuk húzni szét kellett húzni az elektromos szivató kábelének csatlakozóját is. A szívócsonk bilincs fellazítása után már eltávolítható a porlasztó.

Membrán csere     Membrán csere

A szívócsonkot ennél a típusnál 6-ös imbusz csavarral rögzítették. A 4 db csavar eltávolítása után már hozzáférünk a membránhoz. Egyes gyártmányok esetében a gyártó torx vagy akár szakadó fejű csavart is használhat annak érdekében, hogy otthon semmilyen körülmények között ne lehessen hozzáférni a membránhoz. 

Membrán csere     Membrán csere

A membrán kivételekor szemrevételezés után azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy ez az alkatrész csere érett. Fény felé fordítva jól látható, hogy a lapkák már nem zártak tökéltesen.

Membrán csere

Összeszereléskor a megfelelő tömítettség érdekében tegyünk egy új tömítést a membrán és a blokk közé. Ezen a filléres alkatrészen nem szabad spórolni, hisz a használat során a papírtömítés tömörödik, így eleve egyszer használatos. A szívócsonk és a membránház közé nem szükséges semmi féle tömítő anyag, mert a szívócsonk alján egy gumi O-gyűrű szerű kialakítás található, ami garantálja a megfelelő tömítettséget. Ne feledkezzünk meg az olajcső rögzítéséről sem! Mi egy vékony kábel kötegelőt hívtunk segítségül, amit a meghúzás után egy csípőfogóval a megfelelő méretűre vágtunk.

Membrán csere     Membrán csere

Jó szerelést!

 

Vissza
Vásárlói fiók
  • Belépés
  • Regisztráció
  • Profilom
  • Kosár
  • Kedvenceim
Információk
  • Általános szerződési feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Garancia
  • Hűségpont akció
  • Fizetés
  • Szállítás
  • Elérhetőségek
Egümotors-RS Kft.
      • 2531 Tokod, Köztársaság utca 3.
      • +36-30/860-6429
      • info@robogoalkatresz.hu
      • Rólunk
  • facebook

Robogós segédletek
  • Alkatrész katalógusok
  • Robogó robbantott ábrák
  • Nem találom az alkatrészt :(
Webáruház készítés
Robogóalkatrész.Hu
Aprilia motor és robogó alkatrészek
Benelli motor és robogó alkatrészek
Derbi alkatrészek
Honda robogó és motor alkatrészek
Keeway motor és robogó alkatrészek
Kymco robogó alkatrészek
Motowell robogó alkatrészek
Piaggio robogó alkatrész
Suzuki motor és robogó alkatrészek
Yamaha robogó és motor alkatrészek
  • Aprilia
  • Benelli
  • Derbi
  • Gilera
  • Honda
  • Keeway
  • Kymco
  • Malaguti
  • Motowell
  • Peugeot
  • Piaggio
  • Pocket Bike
  • Suzuki
  • Vespa
  • Yamaha - MBK
  • Alkatrész szerinti kereső
  • Gyártó szerinti kereső
  • Robogó Tuning - Javítás Blog
Belépés
Regisztráció
Adatkezelési beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.
A működéshez szükséges cookie-k döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.
A marketing cookie-kat a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk. A cél az, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára (pl. Google Ads, Facebook Ads), valamint aktivitásra buzdítsuk őket, ez pedig még értékesebbé teszi weboldalunkat.
Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül a statisztikai cookie-k segítenek a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hogyan lépnek interakcióba a látogatók a weboldallal.
A személyre szabáshoz használt cookie-k segítségével olyan információkat tudunk megjegyezni, amelyek megváltoztatják a weboldal magatartását, illetve kinézetét.