Robogó és motor alkatrész webáruház
Robogó és motor alkatrészek
Robogó és motor alkatrész webáruház
  • Robogó és motor alkatrészek
    • Aprilia
    • Benelli
    • Derbi
    • Gilera
    • Honda
    • Keeway
    • Kymco
    • Malaguti
    • Motowell
    • Peugeot
    • Piaggio
    • Pocket Bike
    • Suzuki
    • Vespa
    • Yamaha - MBK
  • Alkatrész szerinti kereső
  • Gyártó szerinti kereső
  • Robogó Tuning - Javítás Blog
  1. Robogó Tuning - Javítás Blog
  1. Robogó Tuning - Javítás Blog
Vissza

Robogó és motor akkumulátorok szakszerű beüzemelése

Motor, robogó akkumulátor beüzemelés

Egy akkumulátort bárki be tud üzemelni, ha tudja a módját.

Megmutatjuk, hogyan is kellene valójában.

2018.02.26 20:37

"Az akkumulátorok üzembe helyezése gyerekjáték." - Gondolják sokan, azonban az akkumulátorok üzembe helyezése előtt nem árt némi utánajárás, amivel határozottan meghosszabbíthatjuk a cellák élettartamát.

Cikkünkben egy 6 cellás, 6 amperórás, 12 voltos, hagyományos ólomsavas kialakítású robogó akkumulátort helyezünk üzembe, de a leírás nagyobb kapacitású motor, quad és autó akkumulátorokra is érvényes.


Még mielőtt belekezdenénk, a hagyományos ólomsavas akkumulátorok esetében meg kell különböztetnünk három típust:

  • Száraz, töltetlen: Sem árammal, sem elektrolit folyadékkal nincs feltöltve
  • Szárazon töltött, folyadékkal aktiválandó: A gyártó elvégezte a töltést, nekünk csak elektrolittal kell feltöltenünk
  • Töltött, üzemkész: Semmilyen teendőnk nincs, az akkumulátor üzemkész.



Száraz, töltetlen típusú akkumulátorok esetében a gyártó csak legyártja az akksit, a többit a felhasználóra bízza. Tartósság szempontjából ezek, és a szárazon töltött akkumulátorok a legjobbak. Üzembe helyezése a következőképp alakul:

Mivel erősen maró kénsavval dolgozunk, fontos az elővigyázatosság. Készítsünk elő védőszemüveget, saválló kesztyűt. Ha mégis a bőrünkre kerülne a sav, bő vízzel azonnal mossuk le. A tömény kénsav emberi szembe kerülve elképesztő fájdalommal és átmeneti látáskárodosással jár, így inkább "menjünk biztosra".

Robogó akkumulátor üzembehelyezés Robogó akkumulátor üzembehelyezés

A záródugók (vagy fólia) eltávolítása után meg kell győződnünk, hogy a cellák betöltőnyílása nincs eldugulva, az akkumulátor sav elektrolit (!) szabadon be tud folyni a cellákhoz. Ha mindent rendben találtunk, betölthetjük az elektrolitot.

Általában a gyártó szokott mellékelni műanyag edényben előre kimért mennyiségű elektrolitot. Ha kaptunk ilyen edényt, akkor ne szúrjuk ki és ne távolítsuk el a végén a lezárást, hanem úgy ahogy van, helyezzük rá, és nyomjuk rá az akkumulátor betöltő nyílásaiba, ami át fogja szakítani, így bele tud folyni az elektrolit. Ha az edényt az akksira ráhelyeztük, ám valami oknál fogva nem folyik bele még az elektrolit, kicsit ütögessük meg a tetejét, vagy egy rajzszöggel szúrjuk ki, hogy levegőhöz jusson. Hagyjuk rajta, amíg le nem folyik az összes elektrolit.

Ha a gyártótól nem kaptunk elektrolitot, akkor pár száz forintért kapható, úgynevezett 1.28 kg/dm3 sűrűségű 1 literes kiszerelésű akkumulátorsavval és egy kis méretű tölcsérrel töltsük szintig mind a hat cellát. Ezután az akkumulátor melegedni kezd, hőmérséklete 50-60°C is lehet, ez teljesen normális jelenség. Ha úgy érezzük, hogy az akkumulátor kezd visszahűlni, akkor ellenőrizzük az elektrolit szintet. Valószínűleg fog még bele kelleni, ugyanis a telepek teljesen szárazon érkeztek, és a betöltött folyadék egy részét magába szívták. Miután pótoltuk az elektrolit mennyiséget, és az akkumulátor hőmérséklete nem haladja meg a 40°C-t, akkor elkezdhetjük a töltést. Használhatunk automata töltőt, manuális töltők esetében LEGFELJEBB az akkumulátorkapacitás tizede kell, hogy legyen a töltőáram. Például, ha van egy 6 Ah-s akksink, akkor 600mA tehát 0,6 Amper töltőáramot kell használnunk. A kapacitás tizedénél tölthetjük kisebb áramerősséggel is, ám ez arányosan megnyújtja az egyébként is hosszadalmas, akár 30 órás töltési periódus idejét. Azért van szükség ilyen hosszú idejű töltésre, mert az akksi az üzembehelyező töltése esetén a névleges kapacitás (pl. 6 Ah) közel háromszorosát is felveheti. Töltés közben az első fél-háromnegyed órában figyeljünk arra, hogy a hőmérséklete ne haladja meg a 40°C-ot. Ha mégis meghaladja, szüneteltessük a töltést. A gyártó által meghatározott áramerősségű és idejű töltési ciklus után helyezzük rá a záró fedelet, akkumulátort takarítsuk meg az esetlegesen kifolyt elektrolittól, ezek után az akkumulátor használható, az üzembe helyezés befejeződött.



Szárazon töltött, folyadékkal aktiválandó akkumulátorok esetében a gyártó előzetesen elvégezte a töltést, nekünk csak elektrolittal kell feltöltenünk. Az elektrolittal való feltöltés a fenti típussal megegyezik, használhatunk akár a gyártó által mellékelt folyadékot, vagy autósboltban kapható elektrolitot is. Távolítsuk el a zárókupakot (vagy fóliát), majd az elektrolittal való feltöltés után ellenőrizzük, hogy az akkumulátor melegszik-e. Elvileg nem szabadna melegednie. Ha mégis melegszik, akkor valószínűleg túl sokáig tárolták töltés nélkül, és lemerült. Ilyenkor a fenti leírás érvényes az üzembehelyezés során, mert innentől száraz, töltetlen típusú akkumulátornak felel meg. Ha nem melegszik az akkumulátor túlzottan, akkor tegyük fel kb 1 órára tölteni (szintén legfeljebb a névleges kapacitás egy tizedével), ezzel elvégezzük az úgynevezett javító töltést. Az akksi tisztítása és a zárófedél ráhelyezése után az akkumulátor használható.



Töltött, üzemkész akkumulátorok esetén semmiféle teendőnk nincs. Esetlegesen kérdezzük meg az eladót, mikor és hogyan töltötték utóljára az akksit, és egy multiméterrel mérjük meg a telep feszültségét. Ennél a típusnál egyetlen hátrány van, hogy az akkumulátor a legyártás pillanatától öregszik, mert a benne lévő elektrolit miatt folyamatosan képződik a cellák falán a szulfát réteg, illetve a cellák rendszeres töltést igényelnek. Ha van rá mód, ezekből a típusokból csakis a legújabbat érdemes elhozni.

Ha az üzembehelyezés során mindent a leírtak alapján végeztünk, az akkumulátort egyszer sem hagyjuk teljesen lemerülni (azonnali szulfátképződés a cellákon, az akkumulátor tönkremegy), az akkumulátort télen kiszereljük és szobahőmérsékletű helységbe visszük, valamint rendszeresen töltjük, kondícionáljuk, jó esélyünk van arra, hogy az akksi akár 8 évet is kibírjon. Sajnos ma Magyarországon az üzembehelyezést sokan helytelenül végzik el, az általános karbantartást pedig teljesen elhanyagolják, így nem ritka, ha 1-2 (!!!) évente új akkumulátort vesznek.

Ennek a rövid élettartamnak a leggyakrabban az az oka, hogy vagy hagyják teljesen lemerülni, vagy olcsó, fix áramerősségű, legrosszabb esetben autós töltővel (túl nagy töltőáram) töltik az akkumulátort. Mindkét véglet esetében az akkumulátor jelentős élettartam csökkenést szenved.

Akik mindennap használják a motorjukat (így a generátor által folyamatosan töltődik az akkumulátor), nekik sem árt néha rendesen feltölteni az akksit, ugyanis a közhiedelemmel ellentétben a generátor nem tölti fel teljes mértékben, hanem körülbelül 90%-os töltöttségen tartja.

Az áruházunkban megtalálható TecMate akkumulátortöltő professzionális megoldást nyújt akár üzembe helyezésre, akár téli kondícionálásra, akár mindennapi felhasználásra.

Végül pedig egy nagyon leegyszerűsített folyamatábrával könnyítjük meg Nektek a munkavégzést:

Vissza
Vásárlói fiók
  • Belépés
  • Regisztráció
  • Profilom
  • Kosár
  • Kedvenceim
Információk
  • Általános szerződési feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Garancia
  • Hűségpont akció
  • Fizetés
  • Szállítás
  • Elérhetőségek
Egümotors-RS Kft.
      • 2531 Tokod, Köztársaság utca 3.
      • +36-30/860-6429
      • info@robogoalkatresz.hu
      • Rólunk
  • facebook

Robogós segédletek
  • Alkatrész katalógusok
  • Robogó robbantott ábrák
  • Nem találom az alkatrészt :(
Webáruház készítés
Robogóalkatrész.Hu
Aprilia motor és robogó alkatrészek
Benelli motor és robogó alkatrészek
Derbi alkatrészek
Honda robogó és motor alkatrészek
Keeway motor és robogó alkatrészek
Kymco robogó alkatrészek
Motowell robogó alkatrészek
Piaggio robogó alkatrész
Suzuki motor és robogó alkatrészek
Yamaha robogó és motor alkatrészek
  • Aprilia
  • Benelli
  • Derbi
  • Gilera
  • Honda
  • Keeway
  • Kymco
  • Malaguti
  • Motowell
  • Peugeot
  • Piaggio
  • Pocket Bike
  • Suzuki
  • Vespa
  • Yamaha - MBK
  • Alkatrész szerinti kereső
  • Gyártó szerinti kereső
  • Robogó Tuning - Javítás Blog
Belépés
Regisztráció
Adatkezelési beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.
A működéshez szükséges cookie-k döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.
A marketing cookie-kat a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk. A cél az, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára (pl. Google Ads, Facebook Ads), valamint aktivitásra buzdítsuk őket, ez pedig még értékesebbé teszi weboldalunkat.
Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül a statisztikai cookie-k segítenek a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hogyan lépnek interakcióba a látogatók a weboldallal.
A személyre szabáshoz használt cookie-k segítségével olyan információkat tudunk megjegyezni, amelyek megváltoztatják a weboldal magatartását, illetve kinézetét.