Robogó és motor alkatrész webáruház
Robogó és motor alkatrészek
Robogó és motor alkatrész webáruház
  • Robogó és motor alkatrészek
    • Aprilia
    • Benelli
    • Derbi
    • Gilera
    • Honda
    • Keeway
    • Kymco
    • Malaguti
    • Motowell
    • Peugeot
    • Piaggio
    • Pocket Bike
    • Suzuki
    • Vespa
    • Yamaha - MBK
  • Alkatrész szerinti kereső
  • Gyártó szerinti kereső
  • Robogó Tuning - Javítás Blog
  1. Robogó Tuning - Javítás Blog
  1. Robogó Tuning - Javítás Blog
Vissza

Robogó automata szivató. Minket szivat vagy a robogót?

Robogó automata szivató

Hogyan is működik? Mi vezérli? Miért van rá szükség? Ilyen és ehhez hasonló kérdések és a hozzájuk tartozó válaszok.

Célkeresztben a robogó automata szivató.

2018.02.26 20:54

Robogós vásárlóink, ügyfeleink sokszor fordulnak hozzánk olyan megkereséssel, hogy csak nagy nehézségek árán tudják elindítani a robogójukat reggelente, amikor munkába indulnának vele. A munkaidő leteltével pedig a robogó sokkal könnyebben életre kelthető, mint reggel. Ilyenkor a problémát leggyakrabban az automata vagy másik nevén elektromos szivató okozza. Mielőtt tovább boncolgatnánk a témát, mindenképpen szükséges tisztázni:

Miért is van szükség valójában a szivatóra vagy más néven dúsítóra?

A hideg alkatrészek miatt. A beszívott benzin részecskék a hideg felületeken kicsapódnak, több milliméteres cseppekké válnak, a motor kihűlése után nem alkotnak egy elegyet a levegővel. Ilyenkor már nem a hagyományos, jól begyújtható "permet" található a szívótorokban. A kétütemű motoroknál fajsúlyosabb a hidegindításkori szívató ráadása, mint a négyüteműeknél. Ennek az az oka, hogy a 4T motorok dugattyúja és a karburátor között csak egy szívócsonk és egy szívószelep van, a 2T motorok forgattyúsháza viszont egy jóval nagyobb összefüggő felület, amin ki tud csapódni a benzin. Természetesen miután már jár egy pár perce a motor, s már elindultunk, a "még tegnap este" bekerült benzin részecskék felszabadulnak, leválnak a szívócső faláról. Ezt nagyon jól észre lehet venni, mikor az első nagy gáznál a motor egy pár másodpercig "darál" és füstöl. Ilyenkor az van, hogy a motor eleve kap üzemanyagot a karburátorból, de ezen felül "kitisztul" a karterház is és a nagy gázadás miatti magas fordulatszám és légnyelés minden fölösleges üzemanyag molekulát leránt az alkatrészek felületeiről. Ez nyilván kellőnél több üzemanyagot jelent, ezért füstöl a motor azon az első 50 méteres szakaszon.


A szivató egységet a robogó gyújtás alaplapja által előállított váltó áram vezérli. A fő kábelköteghez egy dupla csatlakozóval van csatlakoztatva. Amennyiben ezt a csatlakozót széthúzzuk, úgy a szívató állandóan nyitott állapotban lesz. Most jön a következő kérdés:

Mit nevezünk zárt ill. nyitott állapotnak?

  • Zárt állapotról beszélünk, ha a szivató dugattyúja kint, tehát a háztól a legmesszebb ponton van. Így tudja lezárni a porlasztó dúsító fúvókáját.
  • Nyitott állapot, amikor alap helyzetben van a szivató. Amikor a csatlakozó nincs összedugva.

Hogyan is működik az elektromos automata szívató?

Mint az néhány sorral előrébb írtuk, váltó áram vezérli a szivatót. Pontosan mi történik az árammal? Az automata szivató egy hőpatronnal (bimetál) működő alkatrész. Ennek a patronnak - ami a szívatóban kapott helyet az elektromos melegítés hatására - változik a mérete. Ezért tudja mozgatni a szivató dugattyúját. Működését a környezeti hőmérséklet is befolyásolja, ezért van az, hogy melegben hamarabb, hidegben később zár el.

Robogó automata szívató részei:

Többféle meghibásodást, hibajelenséget tud produkálni ez az alkatrész:

  • Nyitott állapotban hibásodik meg: A robogó folyamatosan szivatót használ, ebben az esetben a robogó általában jól indul, viszont a fogyasztása vetekszik egy kis köbcentis, alsó kategóriás autóéval. Ilyenkor meleg motornál már nincs (tökéletes) alapjárat, és ugyanakkora sebesség megtartásához a megszokottnál nagyobb gázt kell húznunk.
  • Zárt állapotban hibásodik meg: A robogó ebben az esetben indítható nehezen, de csak hideg állapotban. Bemelegedés után "pöccre" indítható. Ha újból lehűlik, akkor megint indul a küzdelem, hogy el tudjuk indítani a járművet.
  • Fél állásban hibásodik meg: Ez az eset szűrhető ki a legnehezebben, ugyanis hibajelenség szinte nincs is, vagy nem egyértelmű. A kevésbé hozzáértők számára semmi hiba nincs. Ötvöződik a picit nehézkesebb indulás, és a minimálisan (még a tűréshatáron belüli) magasabb fogyasztás.
  • Fárad a hőpatron: Az alkatrész ugyan működik, de a szivató dugattyújának az alja nincs megfelelő távolságra a karburátor furatának az aljától. Ebben az esetben is nehézkesebb az indulás és a dúsítás ideje ezáltal viszonylag rövid, ami az esetek többségében nem elegendő ahhoz, hogy a robogó megfelelően bemelegedjen.

Az automata szívató kiszerelése:

A legtöbb esetben ezt az alkatrészt 1 vagy 2 db csavar rögzíti a porlasztóhoz. A csavar(ok) eltávolítása után könnyedén kihúzható a helyéről. Ahhoz viszont, hogy teljes mértékben el tudjuk távolítani, ahhoz a csatlakozót is szét kell húzni. Ritkán előfordulhat olyan eset, hogy nem szedhető le a szivató a karburátorról, csak akkor, ha kiszereljük a karburátort is a robogóból. Sokszor ez a legcélravezetőbb megoldás ahhoz, hogy tüzetesen szemügyre vehessük az alkatrészt.

Egyes szivatókat a gyártók nem ragasztják vagy öntik össze egy alkatrésszé, így azokat - szerencsére - szét lehet szedni roncsolás mentesen. Ennek a - nem megfelelő - rögzítésnek köszönhetően a szivatót szét tudjuk csavarni.

Ezzel - szükség esetén - tudunk állítani rajta! Természetesen ez csak akkor jelent segítséget, amikor a robogó szivatója még működik, de már nem a megfelelő távolságra nyit ki ill. zár el. Ezzel a kis beavatkozással tudjuk még húzni az időt, mielőtt végleg csere érett lesz az alkatrész. Amennyiben állítani szeretnénk rajta, minden esetben szükséges ismerni a karburátor szivató részének csatlakozási mélységét, amit egy egyszerű toló mérővel meg tudunk mérni. Ezt a mélységet mindenképpen el kell érnie a szivató dugattyújának, ellenkező esetben nem tud lezárni az alkatrész és folyamatosan többlet üzemanyagot használunk.

Bízunk benne, hogy ezzel a kis útmutatóval sokaknak tudtunk segíteni abban, hogy mi is az a szivató, miért van rá szükség, mik a részei, hogyan működik. Ezek után remélhetőleg meg tudjuk állapítani azt is, hogy működik-e rendesen a robogó automata szivatója vagy sem.

Vissza
Vásárlói fiók
  • Belépés
  • Regisztráció
  • Profilom
  • Kosár
  • Kedvenceim
Információk
  • Általános szerződési feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Garancia
  • Hűségpont akció
  • Fizetés
  • Szállítás
  • Elérhetőségek
Egümotors-RS Kft.
      • 2531 Tokod, Köztársaság utca 3.
      • +36-30/860-6429
      • info@robogoalkatresz.hu
      • Rólunk
  • facebook

Robogós segédletek
  • Alkatrész katalógusok
  • Robogó robbantott ábrák
  • Nem találom az alkatrészt :(
Webáruház készítés
Robogóalkatrész.Hu
Aprilia motor és robogó alkatrészek
Benelli motor és robogó alkatrészek
Derbi alkatrészek
Honda robogó és motor alkatrészek
Keeway motor és robogó alkatrészek
Kymco robogó alkatrészek
Motowell robogó alkatrészek
Piaggio robogó alkatrész
Suzuki motor és robogó alkatrészek
Yamaha robogó és motor alkatrészek
  • Aprilia
  • Benelli
  • Derbi
  • Gilera
  • Honda
  • Keeway
  • Kymco
  • Malaguti
  • Motowell
  • Peugeot
  • Piaggio
  • Pocket Bike
  • Suzuki
  • Vespa
  • Yamaha - MBK
  • Alkatrész szerinti kereső
  • Gyártó szerinti kereső
  • Robogó Tuning - Javítás Blog
Belépés
Regisztráció
Adatkezelési beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.
A működéshez szükséges cookie-k döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.
A marketing cookie-kat a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk. A cél az, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára (pl. Google Ads, Facebook Ads), valamint aktivitásra buzdítsuk őket, ez pedig még értékesebbé teszi weboldalunkat.
Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül a statisztikai cookie-k segítenek a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hogyan lépnek interakcióba a látogatók a weboldallal.
A személyre szabáshoz használt cookie-k segítségével olyan információkat tudunk megjegyezni, amelyek megváltoztatják a weboldal magatartását, illetve kinézetét.