Motowell - Minarelli robogó vízpumpa javítás - csere
Ha a robogónk alatt hűtő folyadék csöpögést tapasztalunk, biztosak lehetünk benne... Tönkrement a vízpumpa.
A cikkben részletesen bemutatjuk, lépésről-lépésre, képekkel, hogy hogyan tudjuk kicserélni otthon a robogó vízpumpáját.
Ezen cikkünkben egy Motowell robogó vízpumpájának javítását, felújítását fogjuk bemutatni. Minarelli blokkos robogó tulajdonosok is olvassák el figyelmesen írásunkat, hiszen a 2 ütemű vízhűtéses robogójukban is ugyan ilyen vízpumpa van, a Yamahákban, MBK robogókban, egyes Apriliákban és Malagutikban is ugyan így kell kicserélni az alkatrészeket.
Mi is lesz a szerelési sorend?
-
Fagyálló folyadék leengedése.
-
Vízpumpa fedél leszerelése
-
Kipufogó levétele, amennyiben szükséges
-
Gyújtás fedél leszerelése
-
Vízpumpa alkatrészek ki-és vissza szerelése
-
Robogó össze szerelése
-
Fagyálló visszatölése
-
Hűtő rendszer légtelenítés
Sok szerviz, sok féle képpen csinálja a vízpumpa cserét a robogókban. A bemutatott robogó javítástól el lehet térni, nem szent írás. Ezzel a módszerrel kb 2 óra alatt elvégezhető a víz szivattyú cseréje, nyugodt tempóban, odafigyelve minden apró részletre.
Először a robogó hűtő rendszerében lévő fagyálló folyadékot kell leengedjük. Ehhez használjunk egy tiszta edényzetet, amibe fel tudjuk fogni a folyadékot, ha nem koszos, akkor a javítás végén vissza tudjuk tölteni a robogóba.
Mi most a leg egyszerűbb megoldást választottuk, a vízpumpa fedél csavarjait távolítottuk el elsőként. Így nem kell vesződni a bilincsek levételével. A fedelet 3 db imbusz csavar rögzíti a gyújtás fedélhez, ezeket kell meglazítani és már folyik is a fagyálló. A felfogó edényt megfelelő helyre tegyük, az esetek többségében a kipufogó testen folyik végig és úgy csöpög az edénybe. Ha sikerült teljesen leengedni a hűtő folyadékot, toljuk félre a fedelet.
Következő lépésként a gyújtás fedél elülső részén lévő műanyag takaró borítást kell eltávolítsuk, amit 2 db csavar rögzít a fedélhez. Itt előfordulhat kereszt fejes, imbusz és hatlap fejű csavar is. Hozzáférni nem a leg egyszerűbb feladat, de megoldható.
A gyújtás fedél leszerelése a következő lépés. Ezt a fedelet is 3 db, a legtöbb esetben imbusz csavar rögzíti. A felső csavarhoz könnyedén hozzá lehet férni egy hosszú szerszámmal, ám az alsó kettő kicsavarásához előfordulhat, hogy le kell szerelnünk a kipufogót. Esetünkben egy Giannelli Reverse kipufugó van a robogón, amitől szerencsére éppen kiférnek a csavarok.
A dekli levételekor már látható, hogy nagyon rossz állapotban van a vízpumpa, tiszta fagyálló folyadék minden. Ha már itt járunk, ellenőrizzük le a 3 db stiften található gumit is. Ha sérülést, szakadást látunk rajta cseréljük ki őket.
Ebben a Motowell robogóban még a gyári vízpumpa van, egészen jól bírta a gyűrődést. 2012-es robogóról van szó, ami egy 70 ccm-es tuningon is átesett. Éppen időszerű, a vízpumpa alkatrészeinek cseréje.
Következő lépésként a biztosító zégert kell levenni, ami a kereket biztosítja a leesés ellen. A zéger levétele után a kerék könnyedén le kellene hogy jöjjön. Esetünkben megszenvedtünk a kerék levételével, a kerék alatti biztosító stift teljesen kimarta a hátsó részt, ami egy kis többlet munkát eredményezett. A stift könnyedén kihúzható, így már ki is tudjuk venni a vízpumpa tengelyét a másik oldalon.
Figyelem! Mielőtt neki esünk a csapágyak kiütésének támasszuk alá a fedelet, hogy ne tudjon elrepedni! Mi egy nagy méretű krova fejet használtunk erre a célra.
Folytatás képpen ki kell venni a fedélből a szimmeringet és a csapágyakat. Ehhez egy megfelelő méretű dornira és kalapácsra valamint egy kis csavarhúzóra lesz szükségünk. Figyeljük meg, hogy a szimering melyik oldala van a víztér felé. Hivatalosan a rugós résznek kell a víztér felé lenni, ahogyan a képeken is látható. A későbbiekben erre még vissza fogunk térni...
A képeken jól látható, hogy nagy szükség volt a vízszivattyú felújítására. Nem is csoda, ha már átengedett a gyújtás oldalra a szimering...
Elkezdődhet az új vízpumpa készlet beszerelése. Motowell készlet helyett mi a DR szettet építettük be. Teljesen csere szabatos a 2 szett. A folytatásban minden alkatrészt tisztítsunk meg, a csapágy fészkekre különösen ügyeljünk. Szükség esetén finom csiszoló vászonnal is megszabadíthatjuk a csapágyak helyét a szennyeződésektől, rozsdától.
A csapágyak beszerelése következik, amire több féle megoldás létezik, mi minden esetben a dekli melegítését javasoljuk. Így kihasználhatjuk a hőtágulás előnyeit, a csapágyak könnyebben mennek a helyükre. A csapágy beütéséhez mi egy megfelelő méretű krova fejet használunk, mely pont a furatba illik. Figyelem! Kizárólag a csapágy külső gyűrűje érintkezhet a "beütő szerszámmal"! Segíthetjük a csapágy könnyebb becsúszását, ha a fészket egy kicsi WD40 spray-vel befújjuk. Hallható, ha a csapágy a helyére kerül, ekkor már ne üssük tovább, nehogy megsérüljön a dekli.
Ne felejtsük ki a két csapágy közötti távtartó gyűrűt sem. A felső csapágyat szintbe kell ütni, hogy a kis csap be tudjon menni a tengelybe.
A nehezén már túl vagyunk! Következik a szimering beépítése. Előtte tisztítsuk meg a szimering helyét, ha lehetséges akkor sűrített levegővel.
A szimering beépítése 2 féle képpen történhet. Az, hogy hogyan szereljük be minden esetben attól függ, hogy milyen kialakítású a vízpumpa tengelye és a szimering ajka. Mielőtt kézzel a helyére nyomjuk a szimeringet próbáljuk fel a tengelyre. Figyeljük meg, hogy a rugó a helyén marad e, miközben áttoljuk rajta a tengelyt. Tapasztalni foguk, hogyan könnyebb és jobb a szimeringet betenni. Kívül vagy belül legyen a feszítő rugó...
Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy a rugós résznek kellene minden esetben a folyadék oldal felé nézni, hiszen a nyomás így még jobban ráfeszíti a tengelyre a szimering akját. Azonban a tapasztalat nem minden esetben ezt mutatja...
Már csak a tartó stiftet, a meghajtó kereket és a biztosító zéget kell felhelyezni a tengelyre és készen is vagyunk a vízpumpa felújításával. Figyeljünk rá, hogy a kereket megfelelően szereljük fel, ellenkező esetben a zégert nem fogjuk tudni a helyére tenni. Ha betettük a zégert, ellenőrizzük le forgatással.
Már csak vissza kell tenni a deklit a helyére, csavarokat vissza tekerni, megfelelő nyomatékkal meghúzni. A vízpumpa dekli alatti o-gyűrűt is cseréljük ki! Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy nem esik ki a helyéről, míg a deklit feltesszük, akkor biztosítsuk egy pici gépzsírral.
Ha végeztünk az össze szereléssel, akkor töltsük fel a rendszert a megfelelő szintig fagyálló és desztillált víz keverékével. Minimálisan lazítsuk meg az egyik vízcsövet a vízpumpa fedélnél, hogy a levegő ki tudjon jönni a rendszerből. Húzzuk vissza a biincset és indulhat a robogó. A tágulási tartályban láthatjuk, hogy megfelelően működik-e a frissen beszerelt vízpumpánk. Ha jól működik, akkor tegyük fel a sapkát a tartályra. Elkészültünk!
Figyelem! Egyes 70 ccm-es tuning hengereken a gyártó kialakított a hengerfej felső részén légtelenítő szelepet. Ezt egy kis csillag kulccsal kell meglazítani és addig nyitva hagyni, míg meg nem "érkezik" a víz a légtelenítő szelephez. Ekkor zárjuk vissza a csavart és készen is vagyunk.
Sok sikert!