Robogó variátor hézagolás... Hogyan?
Leginkább a robogó tuningolók körében használatos ez a kifejezés: Variátor hézagolás.
Hogyan kell ellenőrizni? Miért fontos? Mire kell figyelni? Megmutatjuk!
Miért van szükség a hézagolásra?
Azért, hogy meglegyen a megfelelő áttétel a robogó variátorában. Az alul vagy túl hézagolt robogó nem megfelelően működik.
Egy robogó hajtása nagyon összetett rendszer. Tuningoláskor, új vagy más típusú ill. méretekkel rendelkező alkatrész beszerelésekor sok mindenre kell oda figyelni, esetenként módosítani.
Sokszor találkoztunk már szervizünkben variátor hézagolási problémával, ami miatt a robogó erőtlen, gyenge. Előfordul, hogy hivatalos robogó javító műhelyek sem végzik el szakszerűen az ékszíj csere utáni variátor hézagolást.
Variátor hézagolásnak nevezzük, amikor az első variátornál lévő csapszeg és az ékszíj szélességét figyelembe véve hézagoló alátétet, alátéteket teszünk be vagy veszünk ki. Ezekkel az alátétekkel érjük el a megfelelő áttételt.
A hézagolást sok robogó gyártónál ill. motor blokknál nem tudjuk elvégezni, ilyenek pl. Piaggio és Gilera blokkal szerelt robogók. Ezeknél a robogóknál nem tudunk a csapszeg elé alátétet rakni, mert akkor már bele ér a variátor deklibe a külső szíjtárcsán lévő műanyag hűtő ventilátor lapát. Minarelli blokkos robogók esetén mindig lehet - és kell is - hézagolni, kínai 2T robogóknál is, mint pl. Keeway, Motowell, Motorro, Tauris, stb...
Esetünkben egy tuningolt Motowell robogóba kerül Malossi kevlár ékszíj, a kopott gyári variátor szíj helyére.
Hogyan is néz ki egy robogó variátorának karbantartása?
- Bizonyos gyártói előírások alapján megtett km után ellenőrizni kell a robogók variováltóját és az ezzel összefüggésben lévő alkatrészeket. (ékszíj, csúszka, görgő)
- A használat során az ékszíj elkopik, de előfordul, hogy még nincsen csere határon, ezért nem kell kicserélni. A robogó teljesítménye, dinamikája viszont már nem olyan, mint amikor az ékszíj szélesebb volt. Ilyenkor jön el a hézagolás ideje.
- A külső tárcsa levétele után a csapszeg mellől le kell húzni a kis hézagoló alátétet és át kell helyezni!!! Ez egy nagyon fontos dolog! Sokan csak kiveszik az alátétet, bele sem gondolva abba, hogy adott főtengely hossz van, így az alátét "hiányozni" fog. Sokszor találkozunk már ezzel a hibával, ami miatt a robogó főtengelye, variátora tönkre megy, hiszen az anya hiába van meghúzva a főtengely végén, a főtengely bordás részén lekoppan az anya alatti alátét! Ezért bár az anya meg van húzva, az egész variátor laza a főtengelyen. Nem kell sok km-t megtenni ahhoz, hogy a variátor csillag elintézze mind a főtengelyt, mind a külső tárcsát!
- Az alátétet tehát nem kivenni kell, hanem át kell helyezni, méghozzá a variátor csillag és a berúgó racsni ellenkereke közé! Így az eredeti hajtás hossz megmarad, de a hézagolást elvégeztük.
A fenti írásból kiderül tehát, hogy az alátétet - esetenként alátéteket - új, vastagabb ékszíj esetén belülre a csapszeghez( ahogyan a fenti képen is látható), kopott, használtabb ékszíjhoz kívülre kell tenni. Minden esetben figyelni kell a ricnire meghúzás előtt. Ellenőrizni kell, hogy az anya alatti feszítő alátét az ellenkeréken üljön fel, ne a főtengely bordás részén.
Milyen a megfelelő hézagolás?
Megfelelően akkor van beállítva a hézagolás, ha az ékszíj alsó széle a variátor csapszeg elé helyezett hézagoló alátét, kopott ékszíj esetén a csapszeg széléhez esik. Ilyenkor tud az ékszíj a lehetőség szerinti legalóbb pontról indulni. Ilyenkor lesz meg a megfelelő áttétel.
Sokan hivatkoznak ilyenkor arra, hogy "De ott van a külső tárcsában egy nút, ami miatt az ékszíj feljebb kerül, tehát a csapszegnek kiljebb kell lógni." A külső tárcsában lévő bemarás miatt pont annyival emelkedik el az ékszíj a csapszegtől, hogy az ne csússzon meg!
Figyelem! Az nem jó, ha az ékszíj a csapszegről indul, mert akkor induláskor a robogó felbőg, az ékszíj kis időre ugyan, de megcsúszik.
Az alsó képen látható, mit nevezünk túl hézagolásnak. Jól látható, hogy az alátétre semmi szükség nincs, ilyen esetben kell áthelyezni a variátor csillag elé.
Az alábbi képen látható az alul hézagolás, ami miatt a robogó erőtlen lesz induláskor, viszont ha elér egy bizonyos sebességet, fordulatszámot, akkor erőteljesen megindul. Egy alul hézagolt variátoros robogó mindig magasbb végsebességű, mint amelyik jól vagy túl van hézagolva:
Erősen tuningolt robogók esetén sokszor nincs is szükség hézagolásra. Esetenként a nagyobb beépített variátor (pl. Malossi MHR Overrange) miatt nem is lehetséges a hézagolás, mert használatával már nem lehet az anyát feltenni megfelelően a főtengely végére.
Bízunk benne, hogy az olvasottak után mindenkinek sikerült segíteni, hogyan is kell jól kihézagolni egy robogó variátort.
Nem szabad elfelejteni: az alátétet nem kivenni kell, hanem áthelyezni!