Régiből újat - Kékből narancsot ! - Keeway Hurricane
Egy Keeway Hurricane 50 robogó élete.
Ez a cikk egy kicsit más lesz, mint az eddig megszokottak. Egy Keeway Hurricane 50 ccm-es, 2 ütemű robogó életének első viszontagságos, majd életének második szakaszáról lesz szó, ahol egy teljes megújuláson esik át.
Az első tulajdonos a robogót 2007-ben vásárolta. Ahogyan - sajnos- sok más tulajdonosnak is, nem volt lehetősége hivatalos szervizbe vinni a robogót, mert lakóhelyén és annak közvetlen közelében nem volt hivatalos motorszerelő műhely, otthon szerelő "szakember" viszont annál több. Csak akkor vitte "szerelőhöz", amikor a robogónak valami baja volt ("szerelő"= otthon szerelgető ezermester, szakmáját tekintve pék). A folyamatos, időszakos karbantartást szinte soha nem kapta meg a jármű.
A robogó egy alkatrész vásárlás miatt került hozzánk. Egy feszülség szabályzót szeretett volna hozzá vásárolni a gazdája. Mintadarabként elővett a táskájából egy elszenesedett riasztó egységet. Miután közöltük vele, hogy az Ő "szerelője" bizony a riasztóra hitte, hogy feszültség szabályzó, rögtön tudta, hogy a robogója nincsen jó kezekben. Ekkor került hozzánk.
Egy tüzetesebb átvizsgálás után kiderült, hogy a robogón semmi féle karbantartás nem történt. Közel 15.000km-t mentek el vele úgy, hogy a jármű egyik, a gyártó által előírt periodikus karbantartása sem történt meg. Ez igen szép teljesítmény egy kínai robogótól. A feltárt hibák:
- Gumik lefutva
- A hajtás lánc teljesen elkopva (variátor, görgők, ékszíj, kuplung)
- Kuplung tengely szimmering "elfáradt", beengedte a hajtómű olajat a kuplunghoz és a szíjtárcsához
- A riasztó károsodásának oka: a taposó rögzítő csavarját áthajtották a kábelkötegen, azonnali rövidzárlat
- Feszültség szabályzó elromlott
- Akkumulátor felpúposodott a feszültség szabályzó rossz működése miatt
A felsorolt hibákat kijavítottuk a tulajdonos nagy örömére. Sajnos a robogó teljes átvizsgálására a tulajdonosnak már nem volt pénze, ezért abban maradtunk, hogy hamarosan sort kerítünk rá.
Közel fél év elteltével megkeresett minket a tulajdonos, hogy a robogó megállt. Nem is lehetett már elindítani, bárhogyan próbálkoztak vele. Beszállításra került műhelyünkbe, ahol megállapítást nyert, hogy a robogó olajszivattyúja és a szivattyú csöve is elfáradt. Az elégtelen kenés miatt károsodott a henger, a dugattyú és a főtengely csapágyak is.
A tulajdonosnak nem volt pénze a robogó megjavítására, így az eladásra került. Cégünk vásárolta meg, immáron rizikó nélkül, hisz tudtuk mit veszünk. Ekkor azonban még nem tudtuk, hogy mi lesz a robogó sorsa, 3 féle út jöhetett számításba:
- Bontás: A korábban általunk beépített, nem sokat futott alkatrészeket kiárulni, szinte új áron. Mindenki jól jár, a vevő is és mi is. Ezzel a verzióval az a gond, hogy nagyon lassú folyamat és az esetek többségében maradnak meg alkatrészek (váz, kábelköteg, felnik...).
- Teljes motorgenerál után újra értékesítjük. Ez a megoldás már jobban hagzik, viszont a fotókon jól látható, hogy bizony a robogó külalakja nem a legszebb. Sok vevőt elriaszt az ilyen küllem, hiába a motorgenerál és a fél év garancia, amit adunk a motor mellé.
- Teljes felújítás: Motorgenerál, idomok cserére, lámpák, búrák cseréje. Kopott idomok fényezése, megmattult felületek polírozása.
Mi a harmadik verziót választottuk. Így biztosak lehetünk abban, hogy a robogón minden új. Idomzata abszolút sérülés mentes, külleme vetekszik az újonnan vásárolt robogóéval. Kijelenthetjük: Egy új robogót készítettünk az új árának töredékéből. Mit is cseréltünk, mi került a robogóra? Íme a lista, a beépített alkatrészekről a teljesség igénye nélkül:
- Hengerszett (dugattyúval), felső tűgörgős kosár
- Főtengely csapágyak, szimmeringek
- Olajpumpa, olajcsövek
- Fényezett idomok + első sárvédő (Repedtek, töröttek voltak az idomok)
- Hátsó csomagtartó a hozzá tartozó csavarokkal (nem volt a robogón)
- Hátsó, kerék fölötti kis sárvédő (nem volt a robogón)
- Index búrák (meg voltak mattulva)
- Középsztender (nem volt a robogón)
Valójában ilyenkor jelentkezik leginkább egy kínai motor fő erénye, gyakorlatilag ötven-hatvanezer forintból komplett felújítást végezhetünk rajta. Ez egy olasz, például Piaggio robogónál elképzelhetetlen, hisz csak a motorblokk felújítás ekkora összegből nem hogy gyári, hanem még utángyártott alkatrészekből sem jönne ki.
A továbbiakban beszéljenek a fotók az elkészült robogóról:
Mostanra a robogónak új tulajdonosa lett, aki a motor új árának töredékéért jutott egy szinte teljesen felújított, bejáratós, garanciális robogóhoz. Találkozunk 1000 km múlva, az első átvizsgálás alkalmával!