Itt a tavasz! Nem indul a robogó?
Süt a nap, a napi közép hőmérséklet néha már-már meghaladja a 10-15 fokot. Sokan ebben az időszakban ébresztik fel a robogót, motort a hosszú téli álomból. Persze olyanok is akadnak szép számmal kis hazánkban, akik az egész téli időszakot végig robogózták, a leg különfélébb Tucano Urbano robogós téli kiegészítőkkel.
Na de lássuk csak, akik most vennék elő a gépet, milyen problémákkal találkozhatnak. Ebben a cikkünk leginkább a 2 ütemű robogó tulajdonosoknak szól, bár sok esetben a 4 ütemű robogóknál is elő fordulhatnak hasonló gondok.
- A legtöbb esetben a karburátor szennyezettsége okozza az indítási nehézséget, esetleg a nem megfelelő működést. Napjainkban a benzinbe sok féle különböző adalék anyag kerül. A hosszú állás során a porlasztóból a benzin elpárolog, az adalék anyagok pedig a karburátor belső felületén, a fúvókákban ill. a belső járatokban lerakódnak. Komolyabb szervizekben vannak ilyen tisztítási célra használható segédanyagok, felszerelések. Utóbbinál az ultrahangos tisztítókra gondolunk, ezekről nem beszélünk, hiszen az átlag felhasználónál nincsen ilyen otthon, és valljuk meg felesleges is lenne azért az évi egyszeri használat miatt kiadni az akár igen borsos vételárat a berendezésre. Ilyen tisztító berendezés híjján marad a karburátor tisztító spray és az áztatás.
- A második leggyakoribb hiba, a főtengely szimeringek kiszáradása. A hosszú téli időszak alatt a gumi alkatrészek veszítenek méretükből. Ugyan ez vonatkozik a szimeringekre is. Sajnos a robogó ezen alkatrészének tömítetlensége miatt a robogó gyakorlatilag indíthatatlanná válik, de ha mégis indul a fals levegő miatt - amit a szimering és a főtengely között tud szívni - nem lesz megfelelő a karburáció. Az alapjárat ingadozik, esetenként gáz adásra a robogó fullad. Bemelegedés után, pedig hiába vesszük el a gázt, a motor fordulatszáma nem esik vissza egyből alapjárati szintre, hanem egy kis időnek kell eltelnie. Ezek a jelenségek a túl szegény keverék jelei. A szimeringek ellenőrzéséhez és esetleges cseréjéhez szerszámok és szakértelem szükséges, így, ha híjján vagyunk bármelyiknek, forduljunk motor szervizhez.
- Harmadik helyre az üzemanyag túlfolyás, kifolyás, átengedés problémája került, amit szintén a gumi alkatrészek öregedése a benzinnel szembeni ellenálló képesség csökkenése okoz. Előfordulhat hibaként egy letapadt vákuum benzincsap, egy meghibásodott karburátor tűszelep, de ide sorolhatjuk azt is, ha a robogó olajszívattyúja átereszti a kenőanyagot, megtelítve ezzel a forgattyús házat, rosszabb esetben még a kipufogót is.
Nézzük hát sorban, miket illik leellenőrizni, milyen feladatokat ajánlatos elvégezni, mielőtt csata sorba állítjuk a robogót:
- Karburátor tisztasága, tűszelep, úszó szint, tömítések, o-gyűrűk ellenőrzése
- Amennyiben automata szivatós a robogó, úgy a szivató megfelelő működése, tömítettség ellenőrzése (cikk)
- Szívó és légszűrő csonk revülésének, öregedésének vizsgálata (a repedt, szakadt alkatrészeket ki kell cserélni)
- Levegő szűrő ellenőrzése, szükség esetén tisztítása, karbantartása (cikk)
- Vákuum benzincsap megfelelő működése (a későbbiek során bemutatjuk részletesen)
- Főtengely szimmeringek vizsgálata. Amennyiben olaj folyást, szivárgást tapasztalunk haladéktalanul cserélni kell.
- Olaj és benzin csövek ellenőrzése, szükség esetén cseréje
- Gyertya ill. megfelelő szikra ellenőrzése
Természetesen a felsorolt karbantartási feladatok a robogó megfelelő indításához szükségesek. Az üzembiztonság miatt azonban érdemes a hajtás lánc (Variátor, görgők, csúszkák, ékszíj, kupung, hátsó ékszíjtárcsa, kontraszt rugó) vizsgálatát is elvégezni, így a robogós szezon kezdetén. Ezen kívül természetesen a gumik és a fékek állapota is nagyon fontos, ezeket szintén ellenőrizni kell minden robogós-motoros szezon elején.
Jó szerelést, könnyű, "komplikációktól mentes" robogó indítást!