Motowell RS lámpa led hiba - avagy mitől megy tönkre a led?
Régebbi Motowell Magnet ill. Crogen RS robogók esetében gyakran előforduló hiba a lámpába integrált ledek meghibásodása.
Mitől megy tönkre?
Javítható?
Tönkre ment egyáltalán?
A led diódák igen elterjedt világító testek napjainkban. Nagy fény ereje mellett minimális áram felvétele miatt közkedvelt, nem mellesleg a jégfehér színben igen mutatós is. A piacon előforduló robogók között a magyar fejlesztésű Motowell robogók esetében találkozhattunk elsőként ledes nappali fénnyel(helyzetjelző) felszerelt típussal, a Magnet RS-el. Ez a típust 2009-től gyártják, a robogós szegmensben sokáig nem volt még csak hasonló, ilyen ledes lámpával szerelt robogó, ami nem csoda, hiszen a led bármilyen jól is néz ki és hosszú élettartamú, működését tekintve igen érzékeny. Legnagyobb ellensége a feszültség ingadozás, túlfeszültség esetén azonnal tönkremegy. Egy robogó elektromos rendszere jóval egyszerűbb, mint egy autóé, itt sokkal nehezebb a feszültséget stabilizálni. Éppen ezért volt merész ötlet a magyar gyártótól az, hogy az európai gyártók között elsőként szerel ledes világítást a robogóiba. Az első időszakban rengeteg meghibásodás volt a ledes lámpákkal, amiket a gyártó garanciában, korrektül azonnal cserélt is. A sok fejlesztésnek köszönhetően sikerült egy olyan feszültség szabályozót készíteni, ami megfelelő a ledes világításhoz. Ez után érkezett a Crogen RS és Sport típus, ahol már a hátsó lámpa is teljes mértékben ledes lett, bele értve az indexeket is.
De nézzük csak, mi ez a feszültség szabályzó? A szóban forgó típusokban 2 db ilyen elektromos alkatrészt találunk, egyet elöl, ami az első fényszóróba épített ledek számára biztosítja a megfelelő feszültséget, a másik pedig a robogó hátsó lámpájánál van, ami a hátsó ledekért felelős. Utóbbit csak a Crogen RS és Crogen Sport robogó típusoknál találjuk meg. Ezek az alkatrészek a feszültséget egy stabil 3 Voltra csökkentik és stabilizálják. Az alkatrész hiányában a ledek rövid időn belül meghibásodnak. Sajnos ezeknek a ledeknek a cseréje nem lehetséges, komplett fényszórót ill. hátsó lámpát kell cserélni, ha meghibásodnak bennük a led diódák.
Mit ne tegyünk, ha kiégtek a ledek a lámpatestekben? Soha ne cseréljük ki a hibás lámpát mérés nélkül! Így ugyanis előfordulhat, hogy az új, drága fényszórót is tönkre tesszük egy mozdulattal! Minden esetben mérjük meg a csatlakozókban lévő feszültséget. Előfordulhat ugyanis, hogy pont a nem megfelelően működő LED-feszültség szabályzónk romlott el és ennek hatására mentek tönkre a ledek a robogó fényszórójában!
Tehát egy esetleges lámpa csere esetén minden esetben ellenőrizni kell a LED feszültség szabályzót - szükség esetén - szabályzókat is.