Motowell robogó digitális műszerfal javítása
Nem működik a sebesség mérő a digitális Motowell műszerfalon?
Segítünk, hogy ne kelljen - feleslegesen - megvásárolni az új, drága műszerfalat.
"Hol mér a kilométeróra, hol nem" - Ezzel a panasszal érkezett hozzánk egy ügyfelünk a Motowell Crogen RS robogójával, majd folytatta: "Néha olyat is csinál, hogy megyek hatvannal, de csak tizet mutat!". Ekkor már tudható, hogy nem a kilométerórát meghajtó spirálbowden szakadásával van dolgunk (hiszen akkor egyáltalán nem mutatna), hanem vagy a kilométeróra meghajtó csiga kopott el, vagy maga a műszerfal nem működik megfelelően. Itt sajnos az utóbbi eset állt fenn, így a műszerfalra terelődött a figyelem. Bosszantó tud lenni a gondolat, hogy egy ilyen apróság miatt normál esetben ki kellene dobni az egyébként borsos árú digitális műszeregységet.
Olvasóink között bizonyára van olyan, aki ismeri a régi Ezermester magazinokat, ahol az újság írói mindenféle, főleg háztartási elektronikus cikkek javítására adták a fejüket. Ezeknek a házi szerelési megoldásoknak főleg a termékek árai és beszerzési nehézségük adtak okot. Most mi is, valami hasonló módon megmutatnánk, hogyan kell az ilyen és ehhez hasonló hibákat diagnosztizálni és elhárítani.
Kezdjük a műszeregység szétszerelésével! A műanyag fedél és az elektronikus egység eltávolítása után láthatóvá vált, hogy tulajdonképpen ezt a kör alakú, négy helyen bevágott műanyag alkatrészt hajtja a kilométerspirál. A műszeregységet ismét finoman ráhelyeztük, így láttuk, hová is megy be ez az alkatrész, és valójában mi a szerepe. Egy szögletes alakú jeladó és jelfogó páros között forog ez az alkatrész, ezt hívják optokapus jelátvitelnek.
Az optokapu három részből áll, egy jeladóból (infravörös LED dióda), egy jelfogóból (foto-tranzisztor), és a kettő között mozgó műanyag kerékből. A kapu működésének lényege a következő: A jeladó folyamatos, infravörös jelet ad (az akkumulátorról) a jelfogónak. Ennek a jelfogónak a villamossági paraméterei (feszültség, ellenállás) megváltoznak, ha a jeladó által kibocsátott fényt valamivel megzavarjuk, tehát megakadályozzuk, hogy a fény a jelfogóba jusson.
Manapság a leggyakoribb felhasználásuk a számítógépekhez használatos egerekben fordul elő, ahol a régi görgős egerek esetében a golyó által forgatott tárcsák elmozdulását, optikai egerekben pedig a lézerdiódák felületről visszavert fényét érzékeli.
Tételezzük fel, hogy a motorunk 10km/h sebességgel halad. Ilyenkor, példák okáért, percenként tízszer megszakítja a műanyag kerék a jeladóból származó fényt, tehát a jelfogó percenként tízszer megváltoztatja az ellenállását. Ilyenkor a műszerfalunk elektronikája (a jelfogó megváltozott ellenállásából) érzékeli, és megszámolja ezeket az impulzusokat, majd a mutató által láthatóvá teszi a tényleges sebességet. Ha gyorsabban megyünk, akkor adott idő alatt többször szakítja meg a jelet a spirál által hajtott műanyag kerék, ezt az elektronika megszámolja, tehát minél több impulzust ad a jelfogó, annál nagyobb lesz a műszerfal által mutatott sebességünk.
Először az érzékeny optokapu cseréje tűnt megoldásnak, de előtte még megpróbáltuk megtakarítani, hátha ezzel működésre tudjuk bírni. Az évek során a fototranzisztor felületére szépen lassan lerakódott egy olyan (egyébként nem túl jelentős) mennyiségű por, ami már megzavarta annak a működését. Ilyenkor, a jelfogón lévő por megakadályozta, hogy a jelfogó a jeladó által adott jelet befogadja, hisz a por miatt nem érzékelte azt megfelelő erősségűnek. Emiatt a jelfogó hamis információt továbbított a műszerfal elektronikájának, hiszen, ha a jelfogó nem kapott jelet, akkor a műszerfal úgy érzékelte, mintha a motorunk állt volna, így a mutató nem, vagy csak nagyon alacsony sebességet mutatott.
Levegőspray használatával megtakarítottuk az optokaput, majd egy rövid próbakör után a műszerfal ismét megfelelő sebességet mutatott, így az ügyfél elkerülhette egy új műszerfal megvásárlását. Szabályozható nyomású kompresszorral, óvatosan, megfelelő távolságból is meg lehet tisztítani.
Tipp:
- Összeszerelés közben tiszta kézzel dolgozzunk, ne fogdossuk össze a plexi belsejét, valamint némi ablaktisztító folyadékkal takarítsuk meg a plexi belsejét és az LCD kijelzőt!