Keeway robogó első teleszkóp csere
Egy robogó vagy motor megfelelő úttartása minden esetben nagyon fontos. Egy kopott gumi, egy csillapító hatással már nem rendelkező rugóstag vagy egy rossz, elhasználódott, szimmeringes teleszkóp miatt a motor instabillá, bizonytalanná válhat. A biztonság érdekében javasolt odafigyelni ezekre az alkatrészekre!
Ebben a cikkünkben egy kis segítséget nyújtunk az első teleszkópok otthoni kicseréléséhez.
Egyes esetekben a Keeway robogókhoz nagyon olcsón, akciós áron - egy teleszkóp felújítás áráért - lehet első teleszkóp párt vásárolni. A legtöbb hivatalos motorszerviz árlistája szerint egy teleszkóp felújítás 15-20.000 Ft-ot is kóstálhat.
Az összeg a következő tételekből tevődik össze:
- Teleszkóp szimeringek
- Porvédők
- Teleszkóp olaj
- Munkadíj
Egy új alkatrész beépítése mindig jobb, mint a régi, már meglévő felújítása. Egy gyárban összeszerelt, megfelelő mennyiségű teleszkóp olajjal feltöltött teleszkóp csillapítási képességei ha csak egy kicsivel is, de jobbak, mint felújított társaiké. Ha azonos áron, vagy akár még olcsóbban tudunk hozzájutni új, gyári teleszkópokhoz, nem lehet kérdés, hogy a felújítást vagy az új alkatrészt válasszuk. A következőkben néhány lépésben, képekkel illusztrálva megmutatjuk, hogyan tudjuk házilag, otthon kicserélni robogónk első teleszkópját. Leírásunk egy Keeway F-Act 50 robogóról készült, de irány mutatásnak mindenképpen használható más gyártmányú robogók esetében is, ahol a szárak kicsúszása ellen a gyártó peremes zárócsavart használ.
A lenti képen jól látható, hogy erre a robogó teleszkópra már igazán ráfért volna a felújítás, de a tulajdonos a csekély árkülönbség miatt az új gyári alkatrészek beépítését választotta.
Első lépésként a jobb és könnyebb szerelhetőség érdekében szereljük le a robogó első idomját. Egyes esetekben előfordul, hogy az idom leszedése nélkül is el lehet végezni a teleszkópok cseréjét, de ezen robogók száma igen csekély. Az idom leszereléséhez keresztfejes csavarhúzóra és imbuszkulcsra lesz szükségünk. Esetünkben ez a munka 10 db lemezcsavar és 1 db metrikus csavar eltávolítását jelenti.
Ha az első munkát elvégeztük, akkor a féknyereg csavarjait kell kicsavarni, majd lehúzni a tárcsáról.
Figyelem! Ne húzzuk be az első féket, amikor a féknyereg nincs a helyén!
Az első sárvédőt 4 db csavar rögzíti, ezeket is csavarjuk ki, majd tegyük félre a sárvédőt. A km spirált távolítsuk el a km meghajtóról a rögzító csavar meglazítása után.
A kerék kiszerelése lesz a következő lépés, ehhez a kerék tengelyt kell kihúzni. Először az anyát, tekerjük le a tengelyről egy hatlap fejű krova vagy egy csillag-villás kulcs segítségével, majd húzzuk ki a tengelyt. Lehetőség szerint hanyagoljuk a villás kulcsot, mert a nagyon erősen meghúzott keréktengely csavar ill. anya esetében károsíthatjuk vele a csavar fejet.
A 2 teleszkóp szár kivétele következik, ehhez megint csillag-villás kulcsra vagy krova fejre lesz szükségünk. Lazítsuk fel a T-szárban lévő oldal irányú rögzítő csavarokat, majd lazítsuk meg a krómszár tetején lévő záró csavart. A krómszárat nyomjuk felfelé, a belső rugó előfeszítése miatt nehezen kitekerhető a csavar. Ha a csavar kijött, a teleszkópszár kihúzható a T-szárból.
Az új teleszkópok beépítése következik, a leírásunkat követve fordított sorrendbe be tudjuk szerelni. A záró csavarokat el kell távolítani, majd a csavart felülről, a teleszkóp szárakat alulról kell a T-szárba helyezni. A rugó ellenében kell a csavart a menetbe kapatni, talán ez a legnehezebb része a műveletnek. Ha betettük a két alkatrészt, akkor a felső záró csavarokat és az oldalsó rögzítő csavarokat is húzzuk meg, jó alaposan. Még véletlenül se tudjanak fellazulni!
A kerék visszahelyezése következik. A tengelyt toljuk vissza a helyére, ügyeljünk rá, hogy a távtartó a helyén legyen, ill. a km meghajtó is a gyárilag kialakított elfordulás ellen kialakított nútba kerüljön! Húzzuk meg a tengely végén az anyát, elfordulás ellen tartsunk ellent a tengelyen. A csavar meghúzási nyomatéka 40-50 Nm legyen. Ha az anya felülete sérült és nem tudjuk megfelelően meghúzni, akkor cseréljük ki. Mindenképpen fémes önzáró anyát használjunk, lehetőség szerint a gyárit.
A km spirált rögzítsük vissza a meghajtóra, majd a féknyerget tegyük vissza a teleszkóp szárra. Figyeljünk oda, hogy a tárcsa a két fékbetét közé kerüljön és arra is, hogy a két rögzítő csavart megfelelő erővel meghúzzuk(30-40 Nm)!
A sárvédőt és az első idomot kell már csak vissza tenni és készen is vagyunk a teleszkóp cserével. Robogónk újból tökéletesen fog viselkedni a úton.
Esetünkben a teleszkópok cseréjét a bal oldali szimmering meghibásodása miatt kellett kicserélni, mert a teleszkópból kifolyó olaj a féknyeregre folyott, azon belül is a fékbetétre. Így a robogó fékhatása messze elmaradt a megfelelőtől. Nem lett volna értelme addig kicserélni a fékbetétet, míg a teleszkópból folyott az olaj. A fékbetétek otthoni cseréjéről egy következő cikkünkben fogunk egy kis segítséget nyújtani.
Figyelem! Minden esetben mindkét oldali teleszkópot újítsuk fel, vagy cseréljük ki! Soha ne csak azt az oldalt, amelyik rossz! A különbőzően működő teleszkópok baleset veszélyesek! Mint minden motorjavítással kapcsolatos munkához szükség van némi műszaki vénához, kizárólag akkor álljunk neki ha biztosak vagyunk magunkban, illetve nem teljesen távoli számunkra a robogó javítás. A robogó javításhoz használjunk jó minőségű szerszámokat, a gyenge szerszámokkal nem lehet minőségi munkát végezni!