Robogó membrán működése, cseréje.
Egy egyszerű, ám annál fontosabb alkatrész működését és kicserélésének lépéseit mutatjuk be. Sokan nem is gondolnák, hogy egy membrán mennyi bosszúságot tud okozni a robogó használójának.
Nehézkes hideg indítás, megnövekedett fogyasztás, nem megfelelő gáz reakció és még sorolhatnánk...
Mik is a membrán részei:
A membránszelep feladata:
A robogó forgattyúsházába be kell engednie a karburátor felől érkező benzint és levegőt ÚGY, hogy a szívócsonkba való visszaáramlást nem teszi lehetővé.
A membránszelep működése:
Bár a robogó membránszelepe első ránézésre bonyolultnak tűnhet, valójában pofon egyszerű alkatrész. Nem túlzás azt állítani, hogy a robogó membránháza egy egyszerű bicikli pumpa!
Ez az alkatrész egy egyirányú szelep, mely két teret elválaszt egymástól. Az egyik tér a robogó szívócsonkja, a másik tér a forgattyúsház, vagyis a motorblokk belseje.
Mivel a motorblokk felé néz, így befelé (a motor belsejébe) engedi az áramlást, kifelé (a karburátor felé) nem.
Képzeljük el azt, hogy a motorunk belsejében pontosan akkora a légköri nyomás, mint a külvilágban. Ilyenkor, mivel mindkét térben ugyanakkora a nyomás, nincs gázáramlás.
Egyszercsak elindul a dugattyú felfelé (a hengerfej felé), ilyenkor a blokkban szívó hatás képződik, és mivel a membránlap rugalmas, az kinyit, és szabad utat ad a karburátor felől érkező benzinnek és levegőnek. Ebben az esetben azt szeretjük, hogyha a membránház a befelé áramló keverék dolgát megkönnyíti, tehát időben nyit, és időben zár. Ez a folyamat mindaddig folytatódik, amíg a dugattyú el nem ér a felső holtpontig (a főtengelytől mért legtávolabbi pontig). Ilyenkor a blokkban ismét fellép az az állapot, amikor a külső légköri nyomás pontosan ugyanakkora, mint ami a motorunk belsejében van. Ekkor a membránlapok bezárnak.
Haladunk tovább, amikor is a dugattyú elkezd lefelé, a motor belseje felé mozogni. Ilyenkor, mikor a membránlap zárva van, a dugattyú lefelé mozog, a gáz pedig nem tud más irányba elszökni, ekkor a motor belsejében lévő gáz nyomása elkezd nőni. Ezt hívjuk elősűrítésnek, amikor is a motorban elősűrítjük azt a gázt, ami majd később a hengerbe bekerül. Ebben az esetben azt szeretjük, ha a membránlap teljesen elzár.
A membránszelep lehetséges hibái:
- Rosszul megválasztott membránlap okozta "belebegés". Sajnos a membránlapok nincsenek vezérelve, nem követik teljes mértékben a motorunk fordulatszám változásait, így a szívási ciklus alatt is néha-néha van, hogy bezárnak. A membránlapoknak elképesztő gyorsasággal kell "rezegniük", hogy lépést tartsanak a motor fordulatszámával. Ha például a motorunk legnagyobb fordulatszáma 6.000 fordulat percenként, akkor az azt jelenti, hogy a membránlapoknak is legalább 6.000 rezgést meg kell tenniük, azaz másodpercenként legalább 100-at! Ideális esetben a membránlapok pontosan annyiszor nyitnak és zárnak egy perc alatt, mint ahányszor a motorunk főtengelye körbefordul. Ilyenkor a legzavartalanabb az áramlás. Ha a membránlapunk erre nem képes, akár az anyaga, a hossza, vagy a vastagsága miatt, akkor a membránlapok pontatlanul működnek. Ezt nevezzük belebegésnek.
- Lap törés. Ilyenkor, ha a membránlapunk fémből van, az a motorba azonnal bejut és jelentős károkat okozhat a hengernek és a főtengely alkatrészeinek. Ha szénszálas vagy üvegszálas lapokat használunk, akkor elég egy új szett membránlapot beépíteni, valamint a motor belsejét benzinnel átöblíteni.
- Lapok végeinek lepattogása. Néha előfordul, hogy a régi, megfáradt membránlapok végei (amelyek a legnagyobb terhelést kapják élettartamuk során), egyszerűen elkezdenek lepattogni. Kicsi, néhány miliméteres lepattogások ezek, (úgy is szokták mondani, megrágta az egér ) ám a motor elősűrítés közben a szívócsőbe vissza tudja nyomni a blokkban lévő benzint és levegőt. Ez okozhat karburátor beállítási problémát, teljesítmény hiányt, többlet fogyasztást, légszűrőből csepegő üzemanyagot, stb...
Mikor érkezik el a membrán lapok vagy a komplett membrán ház cseréje?
- Az időközönkénti karbantartások alkalmával fordítsunk figyelmet erre az alkatrészre, ellenőrzése nem túl bonyolult.
- Egyes gyártmányok (tuning) esetében lehetőség van csupán a membán lapkák cseréjére, nem szükséges a házat kicserélni. Ezek minden esetben karbon vagy üvegszálból készülnek. Kivétel után azonnal szembe tűnik, ha a lapkák sérültek, elállnak a háztól. Ebben az esetben a lapkák csere érettek. Általában 2-2 keresztfejes csavar rögzíti a lapkákat, amit könnyedén ki tudunk cserélni.
- Gyári membránok esetében nincsen lehetőség csak a lapkák cseréjére. A legtöbb gyártó acél lapkával szereli a membránját. Ennek szemrevételezésekor hasonló képpen láthatjuk, hogy csere érett-e vagy sem. Bármi féle repedés, lapka elállás felfedezésekor cseréljük az alkatrészt, sok bosszúságtól és nagyobb kiadástól kímélhetjük meg magunkat.
- Sokszor tapasztalható, hogy robogóban gyári házra karbon lapokat szerelnek. Ezek a membránok csak igen ritka esetben működnek tökéletesen, ugyanis a rögzítő csavarok meghúzásakor a lapkák elnyílnap a háztól. Így tehát már nyugalmi állapotban sincsenek zárt állapotban.
A következőkben egy, a szervizünkben megvizsgált Motowell robogó membránjának ellenőrzését és cseréjét mutatjuk be, de az iránymutatásunk nem csak erre a típusra vonatkozik, a legtöbb típusnál hasonló képpen kell eljárni ellenőrzéskor.
Szerszám szükséglet:
- Csavarhúzók
- Krowa készlet bitfejekkel (esetünkben 8-10 dugó, 5-ös imbusz)
- Cső szorító fogó
Első lépésben eltávolítjuk az ülést, a sisaktartóval együtt, így azonnal láthatóvá válik a karburátor és a szívócsonk is. Ahhoz, hogy a membránhoz hozzáférjünk - ami a szívócsonk alatt helyezkedik el - el kell távolítani a légszűrőt, a porlasztót és a szívócsonkot is. Meg lehet próbálni ezek eltávolítása nélkül is kiszerelni, de nem minden esetben lehet jól hozzá férni. Mi most biztosra mentünk és leszereltük őket.
A légszűrő eltávolítása után a benzincsövet kell lehúzni a karburátorról. Ügyeljünk rá, hogy a csőben lévő benzin ne folyjon rá a blokkra. Mi ezt elkerülvén, egy csőszorító fogót használtunk.
Következő lépésként levesszük a porlasztóról a vákuum és az olaj csövet. Jól látható, hogy az olajcsövön semmi féle lecsúszás elleni biztosítás nem volt. Ezt össze szereléskor mindenképpen pótolni kell.
Ahhoz, hogy a karburátort félre tudjuk húzni szét kellett húzni az elektromos szivató kábelének csatlakozóját is. A szívócsonk bilincs fellazítása után már eltávolítható a porlasztó.
A szívócsonkot ennél a típusnál 6-ös imbusz csavarral rögzítették. A 4 db csavar eltávolítása után már hozzáférünk a membránhoz. Egyes gyártmányok esetében a gyártó torx vagy akár szakadó fejű csavart is használhat annak érdekében, hogy otthon semmilyen körülmények között ne lehessen hozzáférni a membránhoz.
A membrán kivételekor szemrevételezés után azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy ez az alkatrész csere érett. Fény felé fordítva jól látható, hogy a lapkák már nem zártak tökéltesen.
Összeszereléskor a megfelelő tömítettség érdekében tegyünk egy új tömítést a membrán és a blokk közé. Ezen a filléres alkatrészen nem szabad spórolni, hisz a használat során a papírtömítés tömörödik, így eleve egyszer használatos. A szívócsonk és a membránház közé nem szükséges semmi féle tömítő anyag, mert a szívócsonk alján egy gumi O-gyűrű szerű kialakítás található, ami garantálja a megfelelő tömítettséget. Ne feledkezzünk meg az olajcső rögzítéséről sem! Mi egy vékony kábel kötegelőt hívtunk segítségül, amit a meghúzás után egy csípőfogóval a megfelelő méretűre vágtunk.
Jó szerelést!