Az alkatrész, amin nem érdemes spórolni... Robogó variátor csúszka
Ebben a robogó szereléssel kapcsolatos rövid cikkünkben egy nem túl drága, de mégis nagy galibát okozható alkatrészről lesz szó. Valami miatt nagyon sok esetben megfeledkeznek erről az alkatrészről, amivel súlyos károk keletkezhetnek a robogó variováltójában.
Lássuk először is, hogy miért van szükség ezekre a kis műanyag alkatrészekre? A robogók fokozatmentes váltója (CVT) egy folyamatosan áttételt változtató váltó. Ahhoz, hogy az áttétel változzon a variátornak a nyomólaphoz képest el kell mozdulnia. Az elmozdulást a görgők segítik, a variátor ház és a nyomólap egymástól való elmozdulását pedig a csúszkák. A legtöbb esetben 3 db csúszkával találkozunk, de a nagyobb köbcentis robogóknál használnak egyes gyártók 4 db-ot is.
Mi történik a variátorral csúszkák nélkül?
Az aluminiumból készült variátor ház és az acél nyomólap összeér. Ebben az esetben az anyag tulajdonságai miatt az alu fogja a rövidebbet húzni, gyakorlatilag a csúszó peremek elkopnak, rosszabb esetben letörnek, ami a robogó hajtásláncának kényesebb alkatrészeiben (külső tárcsa, ékszíj) kárt tehet.
A bekarikázott részen jól látható, hogy a variováltó csúszó éle már teljesen elkopott. Ennek hatására a variátor és a nyomólap nem egymástól párhuzamosan mozog, aminek a görgők látják a kárát(képen jól látható...). Amennyiben ezek a csúszó peremek megsérülnek, úgy a variátor használhatatlanná válik. Nem fog tudni a robogó egyenletesen váltani, a váltó össze-vissza fogja dobálni a fordulatszámot. Ilyenkor az alkatrészt ki kell cserélni. Gyári robogó alkatrészeknél még annyira nem nagy összegről beszélünk egy variátor kopásnál, de ha egy tuning variátorról van szó, úgy akár 20-30.000 Ft-unk is bánhatja ezt a "kis" szerelési figyelmetlenséget.
Mikor válik csere éretté a csúszka? Hogyan állapítható meg az alkatrész kopása?
Sok esetben már szemrevételezéskor is látható, hogy cserélni kell az alkatrészt, de előfordul, hogy csak kézi mozgatással derül ki, hogy már kopottabb a kelleténél. Az alábbi képen látható, hogy hol kopik meg a műanyag alkatrész külső széle az acél nyomólaptól. A bal oldali csúszka esetében látható, hogy már elkopott (átszakadt) a műanyag, a másik két alkatrész még rosszabb állapotban van. A középső csúszka darabja nem került elő a robogóból...
Amennyiben külsőre nem találunk kivetni valót az alkatrészeken, akkor érdemes kézzel egy tesztet csinálni, hogy mennyire mozog oldal irányban a nyomólapon a csúszka, amikor felhelyezzük rá. Olyan is előfordulhat, hogy lepotyognak a csúszkák a nyomólapról, ez mindenképpen valamelyik alkatrész (nyomólap vagy csúszka) kopására enged következtetni. Szintén érdemes kezünkbe venni a variátor házat és bele helyezni a nyomólapot(csúszkákkal együtt). Mozgassuk jobb-bal irányba, hogy mennyire "zörög". Ezzel a próbával a variátor ház csúszó élei és a csúszkák belső fele tesztelhető. Egyes esetekben előfordulhat, hogy robogónk - kopott variátor csúszkái miatt - alapjáraton olyan kopogó-csörgő hangot adhat, mintha hajtókaros lenne. Amikor azonban kisebb gázt húzunk, elcsendesedik. Ez a példa is akár egy intő jel lehet, hogy mielőbb nézzünk a variátor deklije alá.
Mire kell figyelni?
Mindig az adott robogóba való alkatrészt használjuk. Gyári variátorok esetében az oda való csúszkákat, tuning, sport és verseny variátorok esetében szintén azt a csúszkát, amit a gyártó ahhoz a variátor szetthez előír. Malossi variátorhoz Malossi csúszkát, Stage6 variátorhoz Stage6-ot és így tovább...
Léteznek magasabb minőségű, prémium variátor csúszkák is a gyári variátorokhoz. Ezek az alkatrészek speciális önkenő anyagból készülnek és a műanyag is magasabb minőségű, ami miatt hosszabb ideig képes ellátni feladatát robogónkban. Dr. Pulley
Néhány esetben a különböző gyártók csúszkái nagyon hasonlóak, már-már összetéveszthetőek egymással. Ilyenek pl. a Honda és a Piaggio csúszkái. Az alkatrészek nagyon hasonlóak, de egy pici különbség azért mindig akad. Ezért minden esetben, amikor robogó alkatrész üzletben vagy robogo webshopból vásárolunk, a pontos robogó típushoz, ha a variátort már cserélték, akkor a pontos variátor típushoz kell kérni, kiválasztani a csúszkát. Így biztosak lehetünk benne, hogy megfelelően működik majd a robogónk a kapott alkatrésszel. (Feltéve, ha az eladó is tudja, milyen alkatrészt kell adjon...)