Robogó és motor alkatrész webáruház
Robogó és motor alkatrészek
Robogó és motor alkatrész webáruház
  • Robogó és motor alkatrészek
    • Aprilia
    • Benelli
    • Derbi
    • Gilera
    • Honda
    • Keeway
    • Kymco
    • Malaguti
    • Motowell
    • Peugeot
    • Piaggio
    • Pocket Bike
    • Suzuki
    • Vespa
    • Yamaha - MBK
  • Alkatrész szerinti kereső
  • Gyártó szerinti kereső
  • Robogó Tuning - Javítás Blog
  1. Robogó Tuning - Javítás Blog
  1. Robogó Tuning - Javítás Blog
Vissza

Kínai robogók Mikuni VM16 karburátor cseréje Dellorto 17,5-re. - Lépésről-lépésre.

Robogó karburátor csere

 

Tuningolni szeretném kicsit a robogót, mit, miket javasoltok? Kicsit menjen jobban, az sem hátrány, ha nem fogyasztana többet, mint most.

Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket szegeznek nekünk néha üzletünkben a vevőink. Kipufogó csere, variátor, kuplung, membrán csere? Kezdjük el a karbival! Lássuk mit, hogyan illik csinálni.

2019.08.30 19:50

Sokan a mai napig tarják a frontot robogó tuning terén. Ha nem is olyan mértékben, mint 10 évvel ezelőtt, de napjainkban is beesik egyszer-egyszer robogó tuning. Természetesen a nagy átlag mostanában - jogosan - megelégszik az 50 ccm-es hengerrel, sport kipufogóval, esetleg egy öntöttvas 70 ccm-es hengert vállalnak be még ráadásképpen. Annyi bizonyos, hogy a mostani tuningolók nem szeretnének annyit költeni a robogóra, jobban átgondolják azt, mit is szeretnének valójában. Régebben sok esetben túl nagy mértékben tuningoltak robogókat, melyek közúton szinte használhatatlanok voltak. 6-8000-es fordulaton nyitó kuplung, üvöltő kipufogó, 8-10 literes fogyasztás? Annyi biztos, nem kimondottan országúti, városi felhasználásra használható robogók ezek.

Cikkünkben az egyszerűbb, utcán is használhatóbb tuningolást teszi célkeresztbe. Segítünk, hogyan, miként lehet kicserélni a gyári kipufogót a robogón, hogyan cserélj variátort, kuplungot, ékszíjat, de azt is, hogyan tudod szakszerűen kicserélni a kínai robogókon használatos Mikuni porlasztót, a nálánál jobb, üzemanyag takarékosabb és megbízhatóbb olasz Dellorto társára.

Utóbbival kezdjük is el a cikkeinket. Lépésenként, fotókkal illusztrálva bemutatjuk mit, hogyan csinálj egy karburátor cserénél:

  1. Hol is van a karburátor?
  2. Szereljük le a robogóról, de hogyan?
  3. Benzin leengedés, gázbowden kiakasztás...
  4. Ismerkedés az új porlasztóval. Mi van benne? Nézzük meg!
  5. Gázbowden, szivató bowden felszerelése.
  6. Tegyük helyére az új karburátort!
  7. Benzincső, vákuumcső, olajcső felhelyezése.
  8. Karburátor behangolása.
  9. Tegyük vissza a lebontott alkatrészeket(légszűrő, ülés, idomok).
  10. Pattanjunk robogóra, avagy a tesztkör.
  11. Gyertyakép ellenőrzése
  12. Boldogság vagy újabb hangolás? 
  13. ...

A cikkben egy Motowell Crogen RS robogót tuningolunk, ezen a robogón cseréltük ki a karburátort. Természetesen más robogó esetében is szinte ugyan ez a sorrend, legyen az Keeway, Motorro, Linea, Rieju vagy egyéb kínai gyártmány.

Ezeknek a robogóknak a nagy előnye, hogy viszonylag könnyen és gyorsan lehet szerelni őket. Egyes olasz robogók esetén a teljes blokkot ki kell venni a vázból, hogy egyáltalán megtaláljuk a karburátort(Pl. Aprilia Scarabeo).

Kezdés képpen szedjük ki a robogóból az ülést. Ehhez el kell távolítani a rögzítő csavarokat és már ki is tudjuk venni a helyéről ha felfelé mozdítjuk. Ekkor már láthatóvá is válik a karburátor.

Ahhoz, hogy a porlasztót kiszereljük, elsőként le kell szerelni a levegő szűrőt a robogóról, amit 2 csavarral rögzítettek a variátor deklihez, illetve egy bilincs rögzíti a karburátorhoz a légszűrő csonknál. Ezután a műszaki csöveket(benzin, vákuum, olaj) kell lehúzni a karburátorról. A benzincsövet mi csőszorító fogóval szorítottuk el, hogy a lehető leg kevesebb üzemanyag folyjon csak ki a csőből. Ha a robogó benzincsapja megfelelően működik, akkor csak annyi üzemanyag fog kifolyni, amennyi a csőben van. Ha a cső lehúzásakor a benzin folyás nem szűnik meg, akkor számolhatunk egy úgy vákuumos üzemanyag csap beépítésével is.

Robogó benzincső elszorítása

Ha a csöveket lehúztuk, meg kell lazítani a szívócsonk bilincset és az automata szivató elektromos csatlakozóját is szét kell húzni. Ekkor már csak egy lépésnyire vagyunk attól, hogy a karburátort kivegyünk a helyéről. Le kell vennünk a karburátor fedelet, ezzel együtt a súber tolattyú is ki fog jönni. 

Robogó szívócsonk bilincs meglazítás     Karburátor fedél leszerelés

Következő lépésként a gázbowdenről le kell venni súbert, a rugót és a fedelet is. Ez könnyedén kivitelezhető, csupán a rugót kell össze nyomni és ki kell akasztani a súber aljából a bowden diót. Ezután már csak le kell húzni a bowdenről mindent.

         

Elkezdődhet az új porlasztó felszerelése. Esetünkben egy 17,5-es Dellorto karburátort kellett felszerelni a robogóra. A Mikuni porlasztókhoz fordított gázbowden(az állító csavar a bowdenen van, nem a karburátor fedélen) tartozik, ezért mi a Dellorto PHVA TS típusú porlasztóját javasoljuk felszerelésre. Ezek ugyan úgy, ahogyan a gyári karburátorok automata szivatóval szerelhetőek, de akár manuális szivató is rászerelhető, ahogyan esetünkben is történt. A robogó eredeti gyári automata szivatóját nem fogjuk tudni felszerelni az új Dellorto karburátorra, erre jó alternatíva lehet például a Motoforce elektromos szivatója.


Ez a 17,5 mm-es karburátor egy Malossi Sport vagy egy DR Evo öntött vas 70 ccm-es henger mellett is megállja a helyét. A gyári 50 ccm-es robogóhoz általánosságban elegendő egy 65 esetleg 70 méretű főfóvóka. Ettől nagyobb a leg ritkább esetben szokott kelleni, kivéve, ha a légszűrő ház bemeneti levegő csöve nagyobb, mint 14 mm. 


Fontos megjegyezni, hogy a megvásárolható karburátorok nincsenek beállítva, a fúvókák is a legtöbb esetben vagy túl nagyok, vagy túl kicsik. A leg ritkább esetben fordul elő, hogy egy robogó új porlasztó felszerelése után tökéletesen működik. Ha a fúvókák jók is, az alapjárati és az alapjárati keverék csavart biztosan be kell állítani, rosszabb esetben még a súber tű állásán is szükséges állítani(még rosszabb esetben tűt cserélni).

Az új porlasztót felszerelés előtt mindig szét kell szedni! Le kell ellenőrizni a fúvókák méretét, szükség esetén kicserélni a hengerhez, kipufogóhoz, légszűrőhöz használatos méretűre. Az úszó szintet is le kell ellenőrizni, nagyon ritkán, de előfordulhat, hogy az új karburátorban nem működik jól a tűszelep. A porlasztót fordítsuk fejjel lefelé, az úszónak párhuzamosan kell futni a karburátor házzal(azzal a résszel, ahová az úszó házat rögzítjük fel). Az állító csavarokat is állítsuk alap helyzetbe, ezeken felszerelés után úgy is kell majd állítani. Az alapjárat állító csavart - amelyik vízszintesen áll) teljesen tekerjük ki( a tolattyú a leg alsó állásba kerüljön), az alapjárati keverék állító csavart a teljes betekerés után tekerjük ki 1-1,5 fordulatot. 

Új robogó karburátor szétszerelése    Robogó kézi szivató alkatrészek

A beszerelés első lépése, hogy a gázbowdent be kell akasztani a súber tolattyúba. A kevésbé hozzá értők számára talán ez a leg nehezebb része a dolognak. A súber tű behelyezése után a fehér színű tű rögzítőt helyezzük a tolattyúba. Ügyeljünk rá, hogy a megfelelő pozícióban legyen! A tolattyút csak egy féle képpen lehet bele tenni a porlasztóba, ne erőltessük feszegessük! 

Manuális bowdenes szivató felszerelve     Robogó gázbowden befűzése

Súber tű behelyezése a tolattyúba     Tű rögzítő műanyag beszerelés

Gázbowden beakasztása a tolattyúba     

Ha ezzel megvagyunk, akkor a karburátorra fel lehet csavarozni a súber fedelet.

Súber fedél rögzítése az új karburátoron

Következő lépésként a szívócsonkba vissza nyomhatjuk az új karburátort. Ellenőrizzük le, hogy a karburátoron kialakított kis nút a szívócsonk megfelelő nútjába essen! Ezek után a rögzítő bilincs csavarját húzzuk is meg.

Tegyük fel a benzin, a vákuum és az olaj csövet a megfelelő helyekre. Az olaj csövet a leg kisebb réz csonkra, a vákuumot a porlasztó szívócsonk felőli végére, a benzin csövet pedig a tetejére, a szivató melletti csonkra. A csöveket lecsúszás ellen rögzítsük megfelelő méretű bilinccsel, esetleg használhatunk vékony kábel kötegelőt is. Az olajcső csatlakozó csonk mellett találunk 2 db csonkot, ez a porlasztó fűtés csonk, ezeket nem szükséges bekötni. Egyes víz hűtéses robogóknál a hűtő folyadékot bele keringetik a karburátor házba, ezzel elérhető, hogy az automata szivató hamarabb bemelegedjen. Ehhez olyan hengerfejnek kell lennie a robogón, amin van 2 db réz csonk. Esetünkben ezek nem kerülnek bekötésre, így szabadon hagyjuk. Esetleg egy rövidke műszaki csővel össze köthetjük őket, hogy a furatba ne menjen bele szennyeződés.

Vissza szerelhetjük a légszűrő házat a helyére. A karburátornál a bilincset tegyük fel, a légszűrőház a rögzítő csavarokat húzzuk meg. 

A gázbowden holt játékot állítsuk be. Soha ne állítsuk túl kicsire, mert balesetet okozhat! 

Ha manuális szivatót alkalmazunk, akkor a bowdent szépen vezessük el, a megfelelő szivató bowden holt játékot állítsuk be.

Állítsuk be az alapjárati csavarral az alapjáratot. Figyelem! Soha nem a gázbowdennel állítjuk az alapjáratot!

Az ülés vissza szerelése előtt próbáljuk meg beindítani a robogót. Ha mindent jól csináltunk, akkor néhány másodperc elteltével (az úszó háznak meg kell telnie üzemanyaggal) már ketyeg is a robogónk. Ha minden jól működik, megfelelő az alapjárat és az alapjárati levegő mennyisége is megfelelőnek tűnik, akkor az ülést is szereljük vissza. 

Következhet a teszt kör. Próbáljunk ki több féle gázállást a próba út alkalmával. Óvatosan motorozzunk, egy esetlegesen rosszul megválasztott főfúvóka miatt tönkre tehetjük a robogó hengerét! Mindig a nagyobb fúvókától haladunk a kisebb felé hangoláskor! Ha érzetre már jól működik a robogó, azaz nem tapasztalunk dadogást vagy torpanást, akkor ellenőrizzük a gyertyát is. Az elektródának szép "őz barna" színűnek kell lennie. Ekkor tökéletes az égés a hengerben. Ha fekete akkor sokat kap, azaz túl nagy a fúvóka, ha fehér, esetleg szürke színű, akkor kevés üzemanyagot kap, tehát kicsi a fúvóka. Utóbbi állapotban szokott megragadni a robogó, tehát oda kell figyelni mit mutat a gyertya kép. 

Bízunk benne, hogy sokaknak segít ez a kis cikk abban, hogyan is tudja lecserélni szakszerűen a robogó karburátorát egy minőségibb darabra.

 

Vissza
Vásárlói fiók
  • Belépés
  • Regisztráció
  • Profilom
  • Kosár
  • Kedvenceim
Információk
  • Általános szerződési feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Garancia
  • Hűségpont akció
  • Fizetés
  • Szállítás
  • Elérhetőségek
Egümotors-RS Kft.
      • 2531 Tokod, Köztársaság utca 3.
      • +36-30/860-6429
      • info@robogoalkatresz.hu
      • Rólunk
  • facebook

Robogós segédletek
  • Alkatrész katalógusok
  • Robogó robbantott ábrák
  • Nem találom az alkatrészt :(
Webáruház készítés
Robogóalkatrész.Hu
Aprilia motor és robogó alkatrészek
Benelli motor és robogó alkatrészek
Derbi alkatrészek
Honda robogó és motor alkatrészek
Keeway motor és robogó alkatrészek
Kymco robogó alkatrészek
Motowell robogó alkatrészek
Piaggio robogó alkatrész
Suzuki motor és robogó alkatrészek
Yamaha robogó és motor alkatrészek
  • Aprilia
  • Benelli
  • Derbi
  • Gilera
  • Honda
  • Keeway
  • Kymco
  • Malaguti
  • Motowell
  • Peugeot
  • Piaggio
  • Pocket Bike
  • Suzuki
  • Vespa
  • Yamaha - MBK
  • Alkatrész szerinti kereső
  • Gyártó szerinti kereső
  • Robogó Tuning - Javítás Blog
Belépés
Regisztráció
Adatkezelési beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.
A működéshez szükséges cookie-k döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.
A marketing cookie-kat a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk. A cél az, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára (pl. Google Ads, Facebook Ads), valamint aktivitásra buzdítsuk őket, ez pedig még értékesebbé teszi weboldalunkat.
Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül a statisztikai cookie-k segítenek a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hogyan lépnek interakcióba a látogatók a weboldallal.
A személyre szabáshoz használt cookie-k segítségével olyan információkat tudunk megjegyezni, amelyek megváltoztatják a weboldal magatartását, illetve kinézetét.